בסטודיואין מזגן! ואנחנו מאמינים בדרך" />
admin בAugust - 29 - 2012

הזעה בזמן תרגול יוגה

יוגה וזיעה

 

אחרי הפוסט הזה לא תרצו להפסיק להזיע, אצלנו בסטודיו אין מזגן!
ואנחנו מאמינים בדרך שלנו בכל ליבנו, לא המצאנו דבר חדש, איננו  מתעקשים להיות חלוצים. יוגה מתרגלים בלי מזגן.

הזיעה שלנו היא דבר נפלא אבל רובנו שכחנו את זה, רובנו כל כך חוששים מהזעה שהמילים הראשונות שאנחנו אומרים כשאנחנו פוגשים חבר או מכר בימי קיץ טרופים הם "אני מזיע", באמת?? והוא לא?! התרגלנו לעבור ממזגן למזגן, מהבית, לאוטו, למשרד, לקולנוע, הביתה וכך הלאה,  המפגש שלנו באוויר אמיתי הפך להיות חריג, נדיר, מועט ביותר.
אנחנו שוכחים מהו ויסות טבעי של הגוף, הגוף שוכח את הדרך הפנימית שלו לקירור על ידי הזעה וכך אנחנו הופכים להיות תלויים יותר ויותר במזגן.
ביוגה אנחנו מדברים על עקרון האי הצמדות/אי תלותיות האם אנחנו לא מפרים עיקרון זה תוך השימוש המופרז במזגן?

כדי לשים לב לכך שהדרישה להדליק מזגן היא עוד ניסיון להימנע מסיטואציה שיכולה להתפרש כלא נעימה לנו, דרך לברוח מעצמנו וכביכול להשקיט את תנודות התודעה, האומנם? לדעתי השקטת תנודות התודעה בסיטואציה זו היא דווקא ההתמסרות, הקבלה שהטיפות נוזלות, שהגוף עובד , שהרעלים מופרשים מהגוף ואנחנו יכולים להעמיק אל תוך התנוחות. אם נאפשר עצמנו לשהות במקום זה מתרגול לתרגול נשכח את הזיעה והיא תפסיק להפריע לנו (נקווה smiley)

ב"hata yoga pradipika"  מוזכרת משיחת זיעה על הגוף לאחר תרגול כדבר מאוד בריא, הזיעה המופרשת מיוגים היא נקטר שיש להחזירו לגוף, היוגים היו אוכלים בריא וחיים באורח טבעי ואוטנטי כך שזיעתם הייתה בריאה וטהורה , רובנו לא יוגים שכאלה והחיים המערביים מופרשים החוצה דרך הזיעה ,אבל תסכימו איתי שזהו יתרון עצום, קצת לנקות את עצמנו מבפנים ולהתחדש.
ביוגה סוטרה של פטנגלי נאמר ש "מטרתה לטפח את הסמדהי , מטרתה להחליש את המכאובים בכדי לאפשר לעצמנו להתקרב לסמדהי" (2.2) יש עלינו גם להזיע בדרך לסמדהי.

ואם הגעתם עד לכאן ועדיין לא שכנעתי אתכם, הנה מה שכתבו בויקפידיה על זיעה:
"זיעה היא הפרשה של נוזל מימי המופרשת מבלוטות הזיעה המצויות בעור של היונקים. הזיעה מורכבת בעיקר ממים, נתרן כלורי (מלח) ושתנן (אוריאה). בנוסף, זיעה מכילה כמויות קטנות של כימיקלים מפיצי ריח – 2-מתילפנול ו-4-מתילפנול.
בבני אדם, הזעה היא לרוב אמצעי לצינון הגוף והיא חלק מהמערך ההומאוסטטי (שבו גוף חי שומר על יציבותו הפנימית כשהוא מתבדל מהסביבה החיצונית למרות השפעות חיצוניות). התאיידות נוזל הזיעה מפני העור גורמת לקירור מאחר שזה הוא תהליך אנדותרמי (האנרגיה הנצרכת תסופק בצורת חום הנקלט בכלי התגובה ובשל כך תרד הטמפרטורה בסביבת התגובה). בשל כך, עלייה בחום הגוף, למשל כתוצאה מפעילות גופנית, גורמת להזעה. התקררות הגוף, מצד שני, מפחיתה את ההזעה. גורמים נוספים להזעה הם כאב, בחילה, עצבנות ואף תרופות מסוימות.
לזיעה חשיבות גם בסילוק חומרי פסולת חנקנית מהתאים בגוף. בעלי חיים כמו כלבים שלהם מעט בלוטות זיעה, מקררים את הגוף גם באמצעות הלחתה".

ובכן, מה נשאר לומר, בואו לתרגל!